Tuesday, April 5, 2011

Mukhriz.... usaha itu tangga kejayaan.

Anak kedua kawan Muhammad Rizman Mukhriz berjiwa sensitif, suka makan pedas, takut mencuba dan lambat tangkap pelajaran kerana banyak main..


Rasanya sifat ini diwarisi dari sifat kawan. Ini yang kawan notice lebih setahun yang lepas sejak Mukhriz ada PRA sekolah. Mungkin silap kami menghantar Mukhriz ke PRA tidak seperti abang dan adiknya yang kami hantar ke tadika private sebelum ke darjah 1. Masa Mukhriz berusia 5 tahun kami hantar dia ke tadika private juga - Cendiakawan, tapi dapat report dia tidur di dalam class dan duduk paling hujung sekali serta kurang komited.


Atas sebab itu kami masukkan sahaja dia di PRA semasa 6 tahun. Sekarang 7 tahun -darjah 1..bacaannya masih merangkak-rangkak. Lebih parah, Mukhriz terpaksa memakai cermin mata kerana rabun jauh - rabun ini kawan rasa disebabkan terlebih menonton tv.


Kawan dilahirkan bukan untuk menjadi cikgu, sebab itu kawan kurang mengajar anak-anak. Kawan takut kawan nie jadi Mak Som _seorang ibu tiri yang garang (lakonan Abby Abadi) didalam Hikayat Putra Shahzan. Jika dulu kawan ajar Mizan mengaji Quran, sekarang tempat itu diambil alih oleh Cik Yah. Sudah pastinya mahraj huruf, tajwid dan lagunya lebih sempurna.. Terima kasih kepada Ustazah Aini..


Mukhriz bukannya benak tetapi anak ini perlu di beri penekanan yang lebih. Buktinya nak bunyikan Alif memakan masa 2 hari kawan mengajar dia, tapi sekarang alahamdulillah sedikit lancar dengan Iqranya.


Kawan lihat tumpuan yang lebih pada Mukhriz sekarang ini akan membuahkan hasil. Kawan berharap CikYah teruskan dan pastikan Mukhriz membuat lebih latihan tekan tubi yang lebih. weekend dia perlu tambah dengan pembendaharaan kata.


Dimana ada kemahuan disitu ada jalan, belakang parang jika diasah lagikan tajam. Berakit-rakit kehulu, berenang-renang ketepian, bersusah susah dahulu,bersenang-senang kemudian.kita kena tunggu hasilnya 15 tahun lagiye Cik Yah... insyaallah..

No comments:

Post a Comment