Wednesday, February 9, 2011

Pelaburan 2011

Tahun nie, aku membuat pelaburan yang sedikit besar


1) human capital - tengah mempelajari cara terbaik untuk memberi anak buah aku happy untuk bekerja dengan company aku nie. kerja untuk anpec bermaksud kerja untuk aku.. hahaha.. bila diaorg rajin kerja. aku boleh lah bermalas2san..tapi yang penting niat aku supaya aku jadi lebih insaf dan ikhlas atas titik peluh pekerja2 aku tu. aku perlu berikan ganjaran yang setimpal. tanggungjawab sosial aku ni lah yang aku titik beratkan. - atas dasar itu bulan 3 cuti sekolah nie aku bawak mereka makan angin di Ho Chi Min City Vietnam. Company sponsor - diaorg bawak badan dan duit belanja sendiri aje.


2) Tahun nie lori kren aku dah keluar. Beso.. 24000 kg (24 tan). Aku ambik seorg driver full time. Harga lori hampir 300K. Alhamdulillah.. sejak lori keluar hingga sekarang belum stop lagi. Hatta raya cine pun kita bantai jalan..Sapa nak sewa angkat barang sila lah call saya.. tolong2lah melayu business.. (ayat skema)

Nie lah lori aku yang paling latest... 2 lagi yang kecil 3 dan 5 tan.

3) Indonesia Market - sedang aktif.. Thn nie Indon ni jadi negara paling membangun di Asia Tenggara dengan target 7% pembangunan. Kerja aku perlu diteruskan. Tapi yang masalahnya 1 projek kecik 50 company masuk tender. Aku sebagai agent utk beberapa negara asia nie yg diaorg cari dan kena buat quotation kat mamat2 50 company nie.. Lambat reply, dia call. tak jawab dia call prinsipal aku kat Italy. Lepas tu aku kena taruk.. Loteh den..tapi yang penting masyuuuuk..

4) Philippine Market - aku ingat aku nak beli property kat Makati. Dah servey harga oklah mcm msia.. boleh buat port utk SOHO (small office Home office) aku kat sana.


5)Jimat cermat.. Oleh kerana overhead dah melambung tinggi. aku kena tighten my belt. No shopping kat LV, Prada Gucci Hugo Boss dan Raoul. KLCC, Pavilion, Plaza Indonesia, Senayan, Surabaya Plaza, Orchard, Sukumvit perlu dijauhkan.. Milan, Paris, Oxford Street London Madrid Munich perlu dielakkan, kereta mewah, tak mewah maintain apa yg ada dulu. Sebagai permulaan- aku dah apply diesel subsidi.. hahahaha... mana tak org kaya bertambah kaya.macam macam jalan dia tahu..setakat nie aku berjaya dapatkan 3000 liter diesel bersubsidi sebulan. so penjimatan sebanyak rm960 sebulan untuk petrol. duit nie akan aku bayar expenses office. so jadinya macam aku nie duduk free aje kat opis.. mcm nie lah business otak kena ligat macam gasing..baru masyuuuk..

Adios

No comments:

Post a Comment