Thursday, May 21, 2009

Perak Crisis: My experience with Dato Ramly Ali and Sulaiman Abdullah

21.05.09 Masih bercerita pasal Perak..
Di sudut undang-undang mereka berdua nie juga terlibat secara langsung.Kepada yang tak ambil pot- Hj. Sulaiman adalah peguam DS Nizar dan Dato Ramly Ali adalah hakim mahkamah rayuan yang mendengar rayuan DS Zamry untuk tangguhkan keputusan mahkamah tinggi minggu lalu dan menyebabkan Nizar hanya kurang 24 menjadi MB.

Kawan pernah juga berbual dengan Hj. Sulaiman di Mahkamah Tinggi sewaktu kes saman sivil kawan. Beliau ni OTAI utk lawyer muda macam lawyer kawan ni. Baiknya beliau akan mencurahkan ilmu dimana sahaja. Kelihatan kalau kat Kantin mahkamah, ramai yang respek pada OTAI-OTAI yang macam ni. Perbincangan lebih tertumpu bagaimana penghakiman Dato Ramly. "Perbualan kami ni off record".

Alhamdulillah kawan menang semua kes. Kes kawan ni kes berat. Kawan dapat Anton Pillar order (mcm waran geledah) tapi kawan buang dalam tong sampah kerana pada kawan plantif/pemula ni main kotor. Sudahnya kawan disabitkan dengan contempt of court (menghina mahkamah) pulak.Parahhh... Hakim yang beri judgement ni adalah Dato Ramly. Tapi oleh kerana hujah-hujah lawyer kawan lebih baik dari lawyer lawan, kawan menang semua kes.. Alhamdulillah..Yang paling seronok lawyer kawan dapat mengalahkan very senior corporate lawyer. Dia nie buat buku "Corporate Law" punyelah tebal. Balik kat anjing, anjing pun mati.. Yang menjadi persoalan adakah mungkin sebab Dato Ramly ni bapak mertua Cat Farish dari Fabulous Cat kawan menang kes..Apa kaitan semua ini!!!
Kes kawan sekarang masih di mahkamah rayuan. Pihak plantif telah memfailkan rayuan.Kawan tunggu sahaja flow..

So moral of the story: Kalau kes civil or criminal macam kawan ni, hakim kita OK- jalan yang lurus, tapi kalau ada unsur2 tekanan politik dari atas/pemerintah, hakim kita ni senget sikit. Wallahualam..Nilailah sendiri...

No comments:

Post a Comment