Saturday, July 30, 2011

Berjumaat di Pergunungan Garut Indonesia

17hb. June 2011
Tanggal 15 June -Sampai sahaja dari Colombo aku terus bergegas ke office. Beberapa perkara perlu aku bereskan seperti menyusun barang, melihat beberapa invoice,quotation, report dan mengambil tiket penerbangan ke jakarta untuk keesokkan harinya.
16hb June 2011

" Bapak ada dimana?" tanya rakan aku di penghujung talian,setelah aku keluar dari balai ketibaan di Bandara Sukarno Hatta Jakarta.
"Ya, Bapak jalan trus sahaja, saya ada didepan KFC ini" terangku sambil melambaikan tangan kearah teman ku di Jakarta ini.
"O ya..ayuh" dan kemudian talian terus terputus.

Perjalanan dari Bandara (Bandar Udara -aka airport) ke Garut mengambil masa sekitar 4 jam. Ia lebih pantas kerana dengan adanya lebuh raya (jalan tol Cipularang -singkatan nama CIkampek PUrwakarta dan padaLARANG) perjalanan kami menjadi semakin pendek. Jika tidak mahunya mengambil masa sekitar 7 jam dengan melalui daerah pergunungan di Puncak dan Bandung.

Sampai di penginapan kami diatas pergunungan Garut aku melelapkan mata dengan tubuh yang kesejukan menggigil. Disini suhunya begitu dingin dan dimalam hari suhunya boleh mencecah sekitar 10C. Tetapi yang bagusnya airnya adalah air yang hangat.. Hasil panas bumi (geothermal)..bolehlah mandi manda.

Disini aku menjalankan service untuk Power Plant yang membangkitkan tenaga elektrik hasil bantuan dari geothermal tersebut..(tak payahlah aku ulas panjang, nanti anda confuse). Maha suci Allah disebalik gunung-gunung berapi ini ada hikmahnya juga..

17hb June.2011

Awal pagi aku sudah bersiap untuk pergi kerja. Jarak dari hotel penginapan ke tempat kerja tidaklah begitu jauh. Oleh kerana hari ini Jumaat, dan mussola hanya sekitar 10 meter dari tempat kerja, aku pun mendatangi walaupun aku adalah musaffir dijalanan. Intipati khutbah lebih menjurus kepada Isra dan mikraj. perjalanan Rasulullah s.a.w. melintasi masa, adalah antara hari yang mana baginda menintiskan airmatanya dan dimana solat 5 waktu ini difardukan kepada kita.

Semuanya berlaku dalam satu malam sahaja. Perjalanan ini disebutkan Allah di dalam Al-Quran menerusi firman-Nya: “Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesunguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah Al Israa’: 1)

No comments:

Post a Comment