Saturday, July 30, 2011

Bersih 2.0- meraikan pilihan di Jalan Raya

9 July 2011
Hahahaha... raya datang lagi.tapi bukan pilihanraya atau hari raya.. ini adalah pilihan di jalan raya.. kali ini aku membawa seorang rakan yang bersemangat waja dan memang semangat pun orang nya (Hj.Din aka towkey pengantin kota tinggi) untuk menghadiri perayaan meraikan demokrasi di ibu kota. BERSIH 2.0.
Mula-mulanya dia takut kena tangkap, Hajjah Izan pun suspen aje dengan aku. Aku buat muka toye dan donno aje lah..nak gi ke, tak nak gi ke,tak ape.. biar aku yang pegi. Akhirnya, Hj Din pun ikut aku. kami saje meramaikan majlis dan memenuhi undangan. Kalau tak gi berdose pulak..dah dijemput oleh Pucuk Pimpinan PAS dan Ambiga.
Aku heran kenapa banyak puak-puak tak suka minah Hindu nie. Adakah hanya kerana dia basuh kencing atau berak tak guna air tapi guna tisu, menjadikan isu besar kepada kita. Atau mungkin kerana Lina Joy yang murtad. Kalau itu menjadi isu mana perginya barisan peguam-peguam Muslim yang handal mandal tu. Fight lah sehingga berpeluh ketiak dan berkeringat muka.. Barulah dapat rezeki halal dengan berhujah mempertahankan Haq. Ini tak..Auta aje lebih. Gi mahkamah gigil.
Pada aku, tuntutan Bersih ini wajar dipenuhi tanpa ada syak dan wasangka dari golongan mana-mana pihak. Ini adalah untuk kebaikan bersama di masa depan bilamana kita menuju negara maju. Rakyat menjadi semakin matang dan hidup tanpa sempadan.. borderless
maklumat di hujung jari.Susah nak kencing mereka.
Tuntutan BERSIH
1. Bersihkan senarai undi
2. Mereformasikan undi pos
3. Gunakan dakwat kekal
4. Masa kempen minima 21 hari
5. Akses media yang bebas dan adil
6. Kukuhkan institusi awam
7. Hentikan rasuah
8. Hentikan politik kotor


Mudah apa.. dimana ada kemahuan disitu ada jalan..Nak seribu daya taknak seribu dalih

No comments:

Post a Comment