Tuesday, June 2, 2009

Muhammad Yunus- Banker to the poor


Kawan baru habis mentelaah buku berjudul Muhammad Yunus- Creating a world without Proverty. Terasa betapa mulianya penerima anugerah nobel di tahun 2006 ini.

Beliau berusaha keras untuk mengubah ekonomi dan sosial terutama kalangan wanita di Bangladesh. Beliau berjaya dengan cita-cita mewujudkan satu stuktur "sosial business" yang sangat berlawanan dengan semangat kapitalis (maximum profit).

Sosial businees adalah satu perniagaan yang kawan idam-idamkan - yang mana hasil keuntungan akan kita pulangkan kepada perkerja dan masyarakat umum. Kawan tidak bercita-cita menjadi seorang kapitalis yang berjaya - hanya ingin mengaut keuntungan besar tanpa ada timbal balik kepada masyarakat umum. Doa-doakan kawan kejalan ini di masa mendatang.

Tertanya di kepala kawan kenapa kaedah yang dipelopor oleh Prof ini kurang berjaya di Malaysia walhasil kita banyak dana, Tekun,PUNB, Matrade dan bermacam-macam.

jawapannya: kita bukan kroni mereka yang berada di puncak kuasa.

Nasihat kawan kepada rakan-rakan seperjuangan: Set your goal and go for it, be tireless (tidak mengenal penat) and persevere (tekun berusaha) and believe in yourself (percaya pada diri). Semoga kita berjaya tanpa bantuan kerajaan UMNO/Barisan Nasional.. Ha..haa..

No comments:

Post a Comment