Monday, June 8, 2009

Obama Speech at Cairo University

So long as our relationship is defined by our differences, we will empower those who sow hatred rather than peace, those who promote conflict rather than the cooperation that can help all of our people achieve justice and prosperity. And this cycle of suspicion and discord must end.

Kawan sangat terkesan dengan ucapan Barack Hussien Obama di Cairo University pada tanggal 4 June 2009. Sudah pasti ucapan beliau berkali ganda lebih bermutu berbanding pak-pak menteri kita.
Harapan kawan akan ada sinar keamanan di Palestin. Interfaith enggagement dan debate yang lebih terbuka dan kearah demokrasi yang meluas.
Dengan membaca tiga potong ayat al-Quran, beliau dilihat ingin memberikan kelainan daripada Presiden Amerika yang lepas.
Potongan dari surah 1. ayat 70 surah al-Ahzab: "Be conscious of God and speak always the truth." Wahai orang-orang beriman hendaklah kamu bertakwa kepada Allah dan berkatalah dengan kata yang benar.”
2. Ayat 32 Surah al-Maidah:whoever kills an innocent is as -- it is as if he has killed all mankind. "Sesiapa yang membunuh seseorang bukan kerana dia yang membunuh orang yang lain; seolah-olah telah membunuh semua manusia.”
3. Ayat 13 surah al-Hujurat:Wahai manusia sesungguhnya kami mencipta kamu terdiri dari lelaki dan perempuan, dan kami jadikan kamu terdiri dari berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu saling mengenal.”
Kawan ucapakan syabas untuk beliau dan berharap Hamas, Fatah dan Israel memberikan respon positif.

No comments:

Post a Comment