Saturday, June 18, 2011

Aduhhh..Ya pun geleng, Tidak pun geleng..

12. June 2011
Aku tidak membawa multiple plug untuk mengecas handphone dan bateri kamera dari Malaysia. Sangkaan aku Sri Lanka adalah negara jajahan British,jadinya plug 3 pinnya juga sama sepeti kita di Malaysia. Sangkaan aku meleset - memang betul plugnya 3 pin tapi bentuknya adalah bulat. Kita bersegi empat.Hasilnya tak bisa dicucukkan plug tersebut ke soket.
"Encik boleh tak saya pinjam plug dari hotel ini" Kata aku kepada seorang Guest Relation Officer di Hotel pengginapan kami -Serene View Hotel Kandy
"Ok, pukul 4 petang kami hantar ke bilik tuan" kata beliau sambil menggelengkan kepala.
"Boleh tak" tanyaku lagi
"Ok, 4 petang" katanya lagi dengan mengggelengkan kepala lagi..
Aku menjadi keliru dan akhirnya aku tersenyum sendirian
"Ok ya" kataku sambil tersenyum memandang wajah beliau yang juga keliru . Rupanya disini sama macam orang-orang India yang susah mahu menggangguk. Mereka tidak menggangguk. Geleng yang sekali kekiri sahaja itu tandanya boleh.Pembaca boleh perhatikan macam filem Hindustan yang menggelengkan kepala dari kanan ke kiri dan berkata"Challo". Kalau geleng kanan kiri,kanan kiri, itu tandanya tidak boleh.. Tidak ada istilah kepala keatas dan kebawah disini.- bahasa tubuh dan tanda setuju untuk semua warga dunia.
Satu pelajaran bahasa badan yang baru untuk aku di sini. Geleng sekali maksudnya OK, geleng banyak kali Tak OK.

No comments:

Post a Comment