Saturday, June 18, 2011

Pertunjukan kebudayaan di Kandy.. Seronok jugak

"Kandy tak sejuk dan tak panas" kata Ramesh kepadaku. Aku hanya tersenyum, sambil berkata dan memandang kepada cik Yah "kita tengok nanti".
Ternyata suhu tak sejuk dan tak panas hanya sesuai untuk warga Sri Lanka, untuk tubuh aku yang berdarah merah dan mamalia dari Malaysia ini, suhu ini kira panas jugak. Kami masih perlukan aircond dan kipas.
Petang ini kami menikmati pertunjukkan tarian kebudayaan warga Sri Lanka dan masyarakat Kandy khususnya. Tarian yang kelihat seperti tarian Bollywood ini mengujakan anak-anak aku. Aku menjadi juru terjemahan kepada mereka tentang maksud tarian dan gerakan bahasa tubuh berdasarkan pamplet yang diedarkan sebelum kami masuk ke dewan persembahan. Di akhir tarian mereka mempersembahkan ritual keagamaan termasuklah berjalan diatas bara dan mengeluarkan api dari mulut.
Alaaah,aku teringat Noraniza Idris pun pernah keluarkan api dari mulutnya sewaktu Augerah Juara Lagu beberapa tahun lalu. Tapi mungkin Noraniza terlupa untuk berjalan diatas bara. Kalau beliau boleh jalan diatas bara waktu AJL itu, mungkin kini beliau sudah bergelar MAHAGURU dengan mengajar teknik tersebut tanpa sebarang ritual keagamaan di Kandy.

No comments:

Post a Comment