Saturday, June 18, 2011

Izam- Choice is yours.. Pilihan di tangan anda

10.June 2011
SMS berbunyi " Dato, aku kat Alamanda, boleh kita jumpa?"
" Ok, 15 minit" balasku. Dari Kajang aku terus memandu kereta dua pintu berwarna biru gelap buatan German menuju ke Presint 2 Putrajaya.
Izam - rakan aku yang bekerja di Utara Semenanjung singgah di Putrajaya. Beliau dalam perjalanan pulang dari UTM Skudai setelah selesai presentation tesis Master di bidang kejuruteraan Elektrik.
"Kau kat mana?" tanyaku dihujung talian
"kejap bro aku kat MPH"balasnya
Di Starbuck Alamanda - kami mula memesan minuman, bertanya khabar keluarga, pekerjaan dan juga tesis masternya.
Izam adalah seorang Jurutera di sebuah Firma kejuruteraan Perancis yang menjaga sebuah IPP di Utara Semenanjung. Pada aku, anak muda yang berusia 30 tahun dan masih bujang ini sangat bercita-cita tinggi samada dilapangan profesionalnya mahupun dalam bidang yang mahu beliau ceburi - bidang politik.
" Aku tak nampak career path kat sini, jadi aku rasa kena masuk politik" sambil menambah bahawa dia sudah menukar alamat ICnya dari Kuala Lumpur ke Kangar. Izam ingin menjadikan UMNO sebagai platform beliau untuk menaburkan bakti, jasa dan juga RM untuk dirinya.
Isu negara Islam PAS yang bertukar menjadi negara kebajikan menjadi topik hangat kami.
"Kau baca tak blog Mahathir pasal PAS, aku rasa Mahathir betul"beliau menambah.
Aku sedikit terkesima bagaimana seorang anak muda yang berpelajaran tinggi boleh percaya dengan kelentong keling Tun Mahathir tentang Pas dan negara kebajikan. Aku baca apa yang Mahathir fatwakan dalam blognya, aku juga lihat respon pengunjung blognya yang hampir 80 peratus memberikan komen negatif atas surahnya itu.
Aku juga tak faham bagaimana Izam yang cerdik pandai boleh percaya bahawa Bengali Karpal Singh adalah pemenang hasil dari pemilihan Pas yang baru. Macam mana Bengali yang tak ada kena mengena dengan Islam dan Melayu boleh masuk dalam masalah ini. Hanya Mahathir sahaja yang boleh jawab. Mungkin atuk dan nenek mereka berdua ini 1 kapal dari kerala dan Punjap India ke tanah Melayu. Mungkin ini perbalahan keluarga sejak 4 keturunan lampau. Siapa tahu!!!.
Mahathir yang kini bertukar menjadi Pak Imam Mahathir dan pimpinan UMNO yang sekular ini kepingin sangat akan negara islam hingga menyuruh-yuruh PAS supaya tidak membuang matlamat akhir mereka. Aku tak tahu kenapa UMNO yang memegang tampuk sekarang ini tidak mahu memartabatkan negara Islam mereka sendiri.Kenapa sibuk tepi kain orang?.
Aku juga bersurah kepada Izam bahawa tengahari tadi Kuthbah Jumaat di seluruh Selangor adalah berkisar tentang bahaya Fitnah.Aku katakan padanya hati-hati jika anda katakan Anwar meliwat atau berzina tanpa membawa 4 orang saksi. Anda secara automatik akan jatuh kepada hukum Qazaf. Simple. No 4 reliable witness 80 lashes - Qazaf. Aku katakan padanya bahawa Pas sudah mencengkam dan menyusun tenteranya disini.UMNO adalah pembangkang di Selangor, jadi apa hasilnya menjadi ketua Pemuda yang melebong sana sini tapi tidak ada siapa yang nak dengar lebongan anda. Tambahan pula, persaingan untuk Ketua Pemuda menjadi sengit kerana mereka perlu merebut sisa-sisa projek tinggalan kroni dalam koridor kuasa yang lebih tinggi. Aku katakan padanya Pemuda UMNO kini ini tidak akan dapat projek kerana diperintah oleh Pakatan Rakyat- mereka hanya penjual projek untuk makan komisen.
Senja semakin menjelang. Melangkah keluar dari Starbuck aku berkata " Bro, nak projek masuk UMNO, Perlis OK bukan Selangor, tapi kalo ko nak berbakti masuk PAS atau PKR- duit ko kena keluar." kata aku mengakhiri pertemuan petang ini.
Untuk diriku-aku lebih senang menjadi orang tidak berparti atau ber NGO. Aku adalah NGI - Non Govermental Individual walaupun aku penyokong tegar PR.

No comments:

Post a Comment