Wednesday, May 4, 2011

26th April 2011- Coliseum 7 wonders of the world

Aku mula menyusuri tamadun Roman setelah sampai dari Venice. Tamadun Rome ini sangat mengagumkan hingga di dalam Al-Quran menceritakan tamadun yang hebat ini (surah al-Rum). Kemenangan dan kejatuhan mereka. Melihat sahaja Coliseum tidak dapat aku bayangkan betapa hebatnya mereka - bangsa Romawi. Rome adalah sebuah bandar yang besar sejak beberapa kurun lalu.








Hari ini Rome adalah kotaraya yang sangat hidup dengan berbagai jenis manusia dan majoriti berugama kristian Katolik.

Keretapi bergerak semakin perlahan untuk stesen keretapi Roma Tirbutina. Semua penumpang mencapai luggage masing-masing bersedia untuk turun.
Kami berempat di compartment yang sama, sudah lama bersedia. Aku juga sudah sedia seawal jam 6 pagi. Menyediakan beg dan luggage aku di muka pintu, memakai kod dan terus menunggu train berhenti.
“ How long you will be in Rome?. Aku bertanya kepada rakan India yang bekerja di London dan berbulan madu di Italy.
2 days, we have to buy Roma ticket. Tambahnya lagi.
Oooo, yah..i will be here only for half a day tour, will catch a train to Pisa and then to Milan. Aku meluahkan perancangan harian aku kepada dia.
“ OK, hope to see you again, enjoy your holiday” kata rakan ku selama 7 jam ini.
Thank you, you too. Balas ku
Kami membawa haluan sendiri.Aku membawa haluan sendiri ke Roma Termini train station. Meninggalkan luggage aku di train station sebelum masuk ke perut Metro menuju ke Coliseum. – Destinasi pertama jelajah Rome. Bagi memudahkan pergerakan, aku membeli daily ticket untuk keseluruh pusat bandar Rome dengan kadar Euro 4 untuk 24 jam.
Sampai di Coliseum, aku pun berehat bersama kit kat.. Light breakfast croissant dan Cappacino. Kalau tak minta cappacino penjual akan bagi anda secawan espresso. Minuman tradisi italy yang mereka panggil coffee - (cawan plastik-sangat kecil sekitar 20ml aje). Aku rasa,kalau aku minum espresso tu macam tak sampai dalam perut.
Coliseum terletak di tengah bandar Rome. Anda juga boleh berjalan kaki sahaja dari beberapa tempat utama.Oleh kerana masa aku yang tersangat terhad, lebih afdal aku menaiki metro supaya aku boleh ke seluruh bandar. Coliseum sangat mengagumkan bukan kerana usianya sahaja tetapi juga kerana ia sangat besar. Tidak dapat aku bayangkan bagaimana bangsa Romawi Kuno ini bisa membinanya hanya dengan TANGAN. Amat mengagumkan, pada zaman kegemilangannya itu Coliseum ini di liputi oleh batu marmar yang cantik dan bermutu.





Menghampiri Coliseum, Gladiator dah mula menunggu orang yang boleh diumpan. Berbagai aksi mereka akan tunjukkan- hatta memancung kepala anda.
“ Where are you coming from, Sir” Gladiator menghampiri aku.
“Malaysia” jawab aku ringkas
“Ohhh, apa khabar” Gladiator mula menunjukkan kehebatannya berbahasa Malaysia. Ini taktik biasa untuk mengumpan.
“ I’ve been in Pinang”. Tambahnya lagi.
“Penang lah bukan Pinang.. Aikkk.. Gladiator ni pun sampai Penang” gelak kecil aku.
"Can I take your photo and just give me small tips” pintanya.
Aku mula mengelak, “ that ok, I just walk around and will be right back”. Aku mula meninggalkan Gladiator ini menggigit jari.

Nota: Bayaran masuk ke dalam Coliseum adalah sebanyak Euro15.

No comments:

Post a Comment