Monday, May 30, 2011

Menjual kreativiti diri di Prague

Prague adalah bandar Seindah Paris, Secantik Geneva, sebersih Frankfurt.Ada juga warga kota ini yang menjual kreativiti diri untuk sesuap nasi..



Mereka semulia penduduk Saigon, Hanoi Vietnam, Jakarta, Bandung, Solo, Jogja, Bali ,Makassar, Manila,Bangkok, dan Karachi yang mesti menjadi kreatif untuk terus hidup. Kehidupan sempit warga kota ini telah aku teladani dimasa lalu kerana kunjungan kesana..
Menjual suara dengan menjadi pemuzik jalanan, menjual kraftangan dan pelbagai perkhidmatan kepada pelancong adalah antara pendapatan harian warga ini. Ini pasti lumayan.. Sudah pasti lebih lumayan dari hanya bersujud sebagai peminta sedekah. Warga kita menjadi kurang kreatif lantaran hidup yang selesa walaupun tak mewah.. Sebab itu warga kita kena berbagai penyakit - Darah tinggi, kencing manis dan obesiti..Warga kita akan fikir, apa nak buat ekkk.. business apa ekkk?.nak fikir pun tak tahu.








Syabas warga Prague, anda telah menunjukkan pada aku : kalau nak seribu daya kalau tak nak seribu dalih. T.S Eliot says “Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go.” Jadi keluarkan diri kita dari kepompong keselesaan sedikit ini untuk keselesaan yang lebih esok hari..

No comments:

Post a Comment