Thursday, May 5, 2011

Milan -Kota untuk Orang Giler





Sejak dari awal tahun ini, aku telah berjanji kepada diri aku kalau aku ke Eropah aku tidak berbelanja mewah. Aku kena ingat aku ada anak kecil yang masih bersekolah, hutang piutang yang masih banyak. Kakitangan yang mengharapkan aku sebagai ketua. Atas dasar itu, aku hanya kesini untuk meeting,meeting dan cuci mata aje.Sambil melihat rich and famous berbelanja.
Ini bukan cerita ikan Patin RM15,000 di Temerloh. Milan dan Temerloh ibarat planet bumi dan planet pluto. Ini kisah cerita bagaimana seorang waiter mendapat Euro6000 (RM30,000) untuk duit tip sahaja dari rich and famous person.
Al-kisah - adalah bilionair dari Russia datang ke Milan bercuti bersama companion (isteri@girlfried.. wallahualam) dan rakan niaga yang juga membawa companion.
Mereka berempat makan disebuah fine restaurant. Memesan wain yang paling berkualiti dan makanan yang paling special. Bill semua adalah Euro6000 untuk 4 orang. Apabila ingin membayar menggunakan Card Credit, card credit ini pulak decline.
Lantas, wanita tersebut tadi mengeluarkan sebundle wang Euro note 500 -pastilah wang itu milik lelaki kaya – (perempuan kan suka jadi Finance Minister kita) membayar dan berkata kepada waiter itu. “What ever balance is yours”.
Terloncat-loncat lah si waiter kerana satu bundle itu bernilai Euro12,000. Tuan-tuan bayangkan tips sahaja Eruo 6000 (RM30,000). Tak giler ke tu..
Kisah benar ini diceritakan oleh prinsipal aku Dr. Stefano – menunjukkan kalau dah terlampau kaya, mereka dah tak tahu nilai duit tu sendiri.
Bila balik dari meeting, aku menyinggahkan diri ke Duomo untuk melihat kot-kot Angelina Jolie masih di Duomo dan shopping kat sini lagi. Kalau ada boleh nak minta autograph. Muka-muka bulat gaya Makcik Dato Siti, takde tempat disini.
Di dalam ruang legar didepan butik LV dan Prada, syarikat penerbangan italy sedang membuat promotion untuk sesiapa yang nak membeli private jet.. Ulang sekali lagi Private jet. Mereka bukan nak tayang Ferrari latest design, Lumbogini idaman aku atau Maserati buatan tangan terlaju. Alfa Romeo lagilah, maaf..takde dalam senarai. Mereka tayangkan jet terbaru.. Satu lagi kerja giler dari orang giler.
Aku geleng kepala aku...Milan-milan..ko memang untuk orang giler.

No comments:

Post a Comment