Wednesday, May 11, 2011

Warga berdisplin di Prague.

28th April 2011..
Perjalanan aku ke Prague – Ibu Negara Czech Republic dimulakan awal pagi. Keseluruhan Perjalanan mengambil masa 5 jam. Dari Munich dengan EC train (keretapi laju) dan menaiki bas dari Nuremburg ke Prague selama 3 setengah jam.


Oleh kerana aku orang tua, first class aje yang sesuai. Bus 2 tingkat dengan tingkat bawah untuk first class dan di tingkat atas untuk second class. Mereka yang takde class takyah datang sini.. hahahaha..


Di dalam bas aku ditemani oleh seorang mamat warga Amerika bernama Jeff. Jeff berkerja di Germany untuk perusahaan yang beribu pejabat di Netherland. Kami bertukar business card. Beliau seorang enveromentalis yang dealing dengan kementerian pertahanan Germany.



Aku melawak “ Tak takut ke orang German ingat hang spy FBI Amerika”. Aku tahu dan orang German pun tahu dia bukan FBI kerana saiz tubuh beliau yang sudah montel – susah lari dan tembakan pun kurang tepat..Jeff mula menceritakan bahawa dia susah nak dapat Citizenship German. Sudah 11 tahun beliau di German. Jeff berharap dia akan dapat citizenship dimasa terdekat.
Dari penceritaan Jeff, aku dapat rumuskan beliau adalah workerholic, commited, kurang MC, baik hati dan cakap tak berhenti.. Kalau ahli nujum aku -cik yah tengok mamat nie, gerenti dia akan cakap mamat nie ada no..5,6,7,8,9,10.Cik Yah akan naik taraf menjadi ahli nujum negara tak lama lagi..Well, Jeff akan menjadi rakan facebook aku nanti..hahaha.
Sampai di Prague, beliau mengajak aku minum-minum. “ Can we have glassssss of beer”katanya. Aku perlulah menolak cara yang sopan dan memberitahu bahawa aku tergesa-gesa dan beberapa tempat sudah aku mark untuk dilawati. Aku tak mahu bersyarah bahawa aku tak boleh minum, haramlah..bla..bla..bla..
Nanti kalau Jeff kata, Bro, sekarang kan dah banyak beer tanpa alkohol. Camna pulak aku nak jawab. Bertambah cerita pulak.
Sebab kedua, bukan apa, kalau sembang dengan dia sampai esok pun tak habis. Jeff takpe lah dia cuti disini selama 4 hari dengan rancangan melawati tamadun Bohemia ini. Rekabentuk setiap bangunan dan meterial perlu beliau hayati. Almaklum bangunan kat sini berusia seribu tahun. Amerika bukan ada culture dan bangunan ribuan tahun macam nie. Malaysia pun sama sebenarnya. Hahaha..

Aku menukar mata wang dari Euro ke Czech Crown (Koruna) di train station. Mula mengambil metro dengan peta sentiasa ditangan. Aku hairan gak kerana di Prague nie takde inspector ticket atau gate yang bukak tutup untuk masukkan ticket.Kalau anda nak tipu dan tak beli tiket pun takpe sebenarnya. Anda boleh jalan selamba aje dan takde orang yang tahu.
Tapi inilah dinamakan DISPLIN kepada diri. Ini bukan cerita “tuhan melihat apa yang anda kerjakan”. Bayangkan kalau cara ini di buat di Malaysia -takde gate untuk penumpang, aku pasti KTM atau Metro KL yang nak bangkrap ini akan terus lingkup.
Sebenarnya, Islam mengajar kita menjadi orang yang berdisplin, Zam pernah kongsi pendapat dengan aku tentang displin ini, dan rumusnya kerana itulah Allah menetapkan kita waktu solat. Dari pukul sekian sehingga sekian untuk Zohor sahaja umpamanya. Lebih dari tempoh tersebut waktu sudah luput.Takleh lagi sembahyang Zohor. Ini adalah satu bentuk displin kepada diri. Tapi mungkin kita kurang praktikkan untuk kehidupan seharian menjadikan displin ini bersifat ritual semata yang sengaja dikebelakangkan.
Berdisplinkah kita?..Tepuk dada tanya iman.

No comments:

Post a Comment