Thursday, May 5, 2011

Menuju ke Negara Terkecil Didunia : Vatican City


Perjalanan di Kota Rome ini diteruskan lagi dengan aku memilih Vatican City sebagai destinasi seterusnya setelah penat menjelajah Coliseum.
Di dalam kota Rom ini terdapat sebuah negara terkecil didunia- Vatican City. Bahasa Italy disebut Città del Vaticano. Untuk yang mengembara seperti aku, anda mestilah cekap. Didalam Metro ini tidak ada bahasa Melayu atau orang putih. Rajin-rajinkan bertanya supaya tak sesat jalan.
Bukan apa, oleh kerana kurang bertanyalah aku tersesat arah menuju ke Vatican City. Dari Metro ke Metro yang lain, lompat melompat akhirnya sampai juga ke sini. Rupanya Vatican ini dipagar setinggi 20meter dan bagi mereka yang ingin masuk samada mereka adalah jemaah kristian yang mahu mengunjungi tempat suci agama mereka ini atau pengunjung biasa – mereka perlulah beratur.
Di jalan-jalan penuh dengan gambar Pope John Paul II. Kenapa agaknya dengan dia nie. Kan Pope ni dah meninggal lama kata hatiku. Rupa-rupanya beliau akan diangkat menjadi “Saint” oleh penganut-penganut Kristian. (Kalau kita kira Wali lah tu) . Peningkatan taraf kekudusan Pope ini adalah atas beberapa sebab yang aku rasa tak perlulah aku tuliskan disini. Takut nanti korang confuse. Aku? insyaallah tidak. Pengalaman banyak mengajar aku bertoleransi dan menolak cara halus bila sampai bab-bab macam ini. Aku pernah didekati oleh ramai mubaligh kristian – di Sydney oleh mubaligh muda yang berdakwah semasa aku melepak di taman ketika Olympic Sydney tahun 2000. Dalam pesawat dari Kuala Lumpur hingga ke Heathrow London seorang wanita berdakwah hingga menganggu aku nak membaca dan tidur.
Pada aku semua itu tidak menjadi kudis-yang penting kita perlu ada akidah yang mantap. Campaklah kemana sahaja, syahadah tetap akan dijunjung.
Hari ini ramai pengunjung melawat Vatican dan ditambah pula dengan majlis kenaikan taraf Pope tersebut, menjadikan aku lebih aman menjadi pemerhati dijalanan, nak beratur sahaja sudah lebih kurang 3 km mengelilingi tembok tinggi Vatican. Tapi kalau nak bypass, enggagelah dengan travel company disini. Agama sudah menjadi satu cabang business yang lumayan. Manjamaira travel bolehlah reki-reki italy pulak lepas ini.










Oleh kerana tiada keperluan untuk aku masuk kedalam Vatican, aku pun ronda-ronda diluar sahaja. Aku melintasi 1 kedai kebab halal milik warga turki. A..ha..!...kat Vatican ada orang jual kebab halal..Ini memang Hebattttt.





Aku tidak ragu kerana pemilik menampalkan sijil halal keluaran dari negara-negara EU.Aku pasti bukan senang nak dapat sijil macam nie. Nie bukan Halal Jakim. Sekejap Ok Halal pastu tak Ok.


Untuk aku, disuasana yang masih pagi, Kebab hanya untuk alas perut. Aku bukan boleh makan banyak-banyak. Perut cepat digest. Masalah nanti. Untuk buang air kecil sahaja kena Euro 0.80 (RM3.60).



Aku lihat disini Agama, Kebab dan toilet adalah business yang lumayan disini. Ada kawan-kawan nak Invest ke?.

No comments:

Post a Comment