Wednesday, May 11, 2011

City of Love.. Prague atau Paris?.

Destinasi aku yang pertama, mengambil gambar jarak jauh Gereja yang glamor nie dengan jambatan batu. Typical old european town.




Aku boleh katakan terdapat similarity antara Prague dan Regensburg di Germany – kota lama yang mengajar aku erti kehidupan sehingga kehari ini. Kota yang meninggalkan 1001 kenangan pahit manis kepada aku.
Keseluruhan Prague sangat menarik untuk dikunjungi oleh ahli sejarah, peminat seni, peminat bohemia kristal hinggalah kepada peminat wanita.
Deretan kabaret dan disko yang kotor adalah pemandangan biasa di beberapa jalan utama. Gambar yang bisa menaikkan nafsu juga ditampal dimerata pintu masuk metro sebagai promosi.
Alhamdulillah, Malaysia belum sampai ketahap ini- paling cool pun warga kita tampal contact number di tiang-tiang lampu isyarat menjual ubat kuat.Ramai kawan aku mencari. Patutlah banyak iklan ni kat Bangi dan Seri Kembangan!!!.
1 sifat orang Eropah umumnya dan warga remaja khususnya disini suka menunjukkan kecintaan mereka pada kekasih hati walau dikhalayak ramai. Senang kata beromen dijalanan. Hatta di atas jambatan berumur ribuan tahun -tempat pelancong macam aku lalu lalang, mereka pun sibuk membuat aksi terlarang.
Janji mereka sehidup semati, senang –susah bersama, kata orang masa bercinta kentut pasangan pun berbau wangi. Kenapa aku perlu menjadi JAIS disini. Aku pun bukan Ahmad Jais. Apatah lagi nak menyanyikan lagu Suhami Meor Hassan yand dipopularkan oleh Cikgu Shida Bota yang gempak tu. Jangan pegang-pegangg …laa..laaa.laaa..laaa..Memang tak jalan. Ah, biarkan mereka menikmati zaman keremajaan dan kemudaan mereka.
Sikap kecintaan mereka ini dapat aku rakamkan melalui lensa, remaja lelaki ini menunjukkan dia tulus ikhlas melamar wanita yang tersengih malu tapi mahu. Ini bukan lakonan arahan Trio Dato T. Wajah remaja lelaki ni berbeza benar dengan topeng Anwar Ibrahim. Ini adalah kisah benar. Ini adalah hakikat kehidupan kita, sampai masa kita perlu mengambil tanggungjawab menjadi ketua keluarga. Syabas kepada remaja lelaki yang berani dan bertanggungjawab ini.


Untuk remaja Melayu di Malaysia- anak2 saudara aku dan anak2 aku juga, kahwin lah anda sebelum anda dikahwinkan. Hindarkan diri dari ketelanjuran.Ikut salur agama dan budaya. Jangan beri malu mak bapak.
Untuk ibu- bapa, INGAT sabda Nabi s.a.w - “Mahar yang terbaik adalah yang paling murah.” (Hr. Abu Daud, dan dinyatakan shahih oleh al-Hakim)
Jadi, beruntunglah sesiapa yang ada 4 anak bujang macam aku nie.
Kenapa?...Mungkin mereka akan kahwin free kerana keluarga bakal isteri anak aku teruja membaca blog ini.

No comments:

Post a Comment