Tuesday, May 3, 2011

Lelaki melayu dah pandai memilih. Pilihan terbaik.. wanita dari Timur Tengah?..

Kapal yang membawa Anuar terbang jauh mengambil isteri mudanya


"Bang boleh pinjam The Star nie tak?".Aku bertanya sambil tangan aku sudah telah memegang akhbar tersebut.
"Boleh.. Tapi ko kena pulang balik sebab aku tak baca lagi". Kata beliau dengan tegas
Aku perhatikan di kerusi sebelah dia yang kosong, masih ada lagi berbagai jenis akhbar. The Edge pun ada..Not bad mamat nie. kataku dalam hati.


Oleh kerana aku dah kena sound, aku pun membaca sekali imbas.. Wow polis takkan menyorok di belakang pokok, tepi jambatan, dalam semak untuk menangkap pesalah trafik. Kata muka depan The Star. Aku tahu kalau polis masih main nyorok-nyorok macam ni, aku mesti ada dalam senarai mereka.Aku pasti ini bukan satu cara untuk mengurangkan kadar kemalangan jalanraya.


"We are landing at Doha International aiport, and the local time is 45 minute pass 12 in the afternoon".Suara manis Pramugari mengumumkan kami telah selamat sampai ke Doha.Semua penumpang mencapai cabin luggage untuk keluar dari perut pesawat.


"Kau dari mana?".Tanya abang yang aku pinjam The Star dari dia. Izikan aku menggunakan nama beliau Anuar(nama samaran).
"Saya dari KL" jawab ku
"Abang dari mana?". Tanya ku kembali
"Aku dari Kulai.."selamba aje dia menjawab.
"Ha!. dari Kulai..Kulai kat mana?" Tanya ku lagi
"Bandar xxx Putra".Kata beliau
"Oooo. famili saya ada kat Bukit Besar"..secara tak langsung aku memberitahu beliau bahawa aku pun orang kulai.
"Bapak mertua aku duduk kat Pasir Raja". Dia memberitahu aku tanpa aku bertanya.
"Ko nak gi mana?". tanya Anuar lagi.
"Nak gi Germany. Ada meeting" jawab ku ringkas.
"Ko?". aku tukar nada dari abang ke ko supaya nampak lebih mesra.. (betul ke caranya?)
"Nak gi Casablanca".jawab beliau..
"Casablanca???ada apa?" tanya aku sedikit pelik..Kerana aku tahu Malaysia tak berapa banyak business trade dengan Morrocco.
"ambik bini"..jawab beliau perlahan.
"ada bisnes ke kat sana ke?" tanya aku setelah jawapan beliau tadi tidak tidak berapa aku dengar...
"tak..ambik bini"..jawab beliau ke telinga aku..
"Ha ambik bini..bini ko orang sana ke?"


Keraguan mula menerjah otak aku, tadi bapak mertua dia orang pasir raja, kemudian nak ambil bini kat Casablanca. aku mengagak bahawa Anuar ini berkahwin dua.

Tiba diterminal dan setelah selesai kekaunter Transfer,Anuar menceritakan pengalaman beliau beristerikan warga Morroco. Tepat tekaan aku. Ceritanya Bini kedua beliau adalah orang kampung di Morroco yang tinggal kira-kira 300 kilometer ke selatan Casablanca. Tinggal di perkampungan kecil berbentuk Wadi di wilayah yang aku tak tahu nama nya


Aku lihat ini lah kejujuran seorang lelaki jika bercerita dengan lelaki yang lain- tentang rahsia lelaki : beristeri lebih dari seorang adalah antara puluhan lelaki yang sangat jarang diberitahu kepada kaum Hawa. Mungkin juga, Anuar berasa dia mempunyai kelebihan dari aku.Sebab itu dia beriya-iya cerita. Aku percaya Anuar tidak akan memberitahu isterinya walaupun bertahun-tahun kahwin. Aku ada bertanya soalan ini pada Anuar, jawapan Anuar mudah -"Rashid, aku tak akan beritahu kerana tak mahu isteri aku terguris. Kalau dia tahu, let it be." Moga dia akan terima.katanya ringkas.


Pada Anuar, berkahwin lebih bukanlah mengguris dan menghiris hati isteri. Aku memahami perasaaan Anuar ini - sudah pasti dia mampu untuk tackle masalah-masalah mendatang.
Tuan-tuan dan Puan-puan, Lihatlah, betapa mulia hati suami bernama Anuar yang tak mahu hati isteri beliau terguris. En. Anuar,rela memendam perasaan seberapa lama yang boleh demi kebahagian insan yang bernama wanita. Jadi, isteri @ wanita perlu melihat kisah ini dari prespektif agama. Sunnah Nabi..(Sabda Nabi s.a.w : barang siapa yang mengikut sunnah ku dia adalah dari kalangan ku)


Sudah 3 bulan Anuar - 38 tahun,berkahwin dengan wanita Morrocco yang bertubuh kecil, berambut perang, bermata bulat dan berkulit cerah merah. Sekarang, sudah sampai masanya beliau mambawa balik isterinya itu ke Malaysia untuk bersama-sama dengan beliau sepenuh masa. (Gambar isterinya itu ditunjukkan kepadaku - sebab itu aku tahu bentuk rupa tersebut)..
Masalah bahasa tanyaku lagi bagaimana diatasi?. Warga Morrocco berbahasa French dan Arab. Disini kelebihan untuk Anuar, beliau bercita-cita belajar bahasa Arab untuk memudahkan komunikasi berkesan.


Keluarga disana: mereka sangat menerima Anuar sebagai sebahagian dari keluarga, walaupun Anuar datang berseorangan ke Casablanca untuk bernikah,beliau dijunjung oleh orang kampung selesai acara penikahan beliau. Hatta, Anuar membawa baju melayu, samping dan songkok untuk bernikah.


Keluarga disini: Ibu bapa, isteri dan anak -anak semua tidak tahu, yang paling best sekali Anuar memberitahu kepada isterinya beliau ada kerja di Mukah Sarawak tetapi beliau melencong ke Morroko..bukan mukah, tapi 10000 batu jauh ke Morroko..Alahai En. Anuar.

Bagaimana berkenalan? Rupanya ada match maker di sana oleh warga Malaysia- tapi hanya dibuka kepada rakan yang diketahui kadar qaul dan hisabnya.


Dalam Train ke Italy aku menghantar sms kepada Anuar berbunyi :
"Bro, dah sampai ke Casablanca ke? Selamat menjamu selera dengan resepi baru malam ni. Setiap malam adalah malam jumaat bagi ko..


Oooooo..Anda juga berminat?.. Hubungi saya kerana hanya saya sahaja mengetahui siapa Anuar. Bayarkan saja tiket saya ke Casablanca. Yang lain bisa diatur.. :)

No comments:

Post a Comment