Thursday, May 5, 2011

Pisa Tower- takkan tumbang kerana aku tahan.

Perjalanan aku diteruskan ke Pisa. Menaiki train menyusuri laut Mediterranean. Cantik sungguh Villa-villa di atas puncak bukit menghadap ke laut luas. Kapal-kapal layar berbagai saiz berwarna putih tersusun cantik dipelabuhan. Lebih hebat dari Danga Bay. Ini pasti kawasan elit di Civitavecchia. Macam cerita CSI Miami, wanita-wanita berkulit putih yang di gelapkan. Ala-ala Jeniffer Lopez agaknya. Kalau kawan aku Anuar tengok pasti memilih isteri dari sini pula.
Perjalanan tertangguh kira-kira 1 jam kerana ada accident dimana seorang warga nak menyemberang landasan dan dilanggar train. Aku menjadi gusar kerana aku ada connecting train dari Pisa ke Milano.
Bila lalu di tempat warga yang dilanggar, mayatnya sudah ditutup dengan kain /plastik putih.. Sekali lagi- kain putih.. bukan plastik sampah warna hitam seperti yang selalu kita lihat di Malaysia.
Sampai di Pisa train station, aku terus mencari arah Pisa Tower. Setiap orang aku tanya supaya aku tak sesat macam di Rome. Tambahan pula masa tak mencukupi. Bandar Pisa ni kecil aje rupanya. Macam Teluk Intan. Kita pun ada menara senget. Jadi, kita perlu berbangga dengan apa yang kita ada. Betul tak?. Esok Cikgu minta semua anak murid pergi Teluk Intan ye.
Dari Train station ke Pisa Tower jaraknya kira-kira 1.5km. jenuh jugak berjalan kaki..Berpeluh. Walaupun di musim bunga. Aku mengheret luggage sampai ke Tower. Habis beg TUMI aku ni, jahanam tayarnya nanti.



Oooooo patutlah Pisa Tower ini senget. Akiteknya orang Malaysia. Ini Malaysia Boleh, sejak dahulukala dah buat bangunan senget benget. Sekarang lagi hebat Stadium runtuh, hospital berkulat and bangunan Putrajaya bocor. Hebat Kita nie. Tapi yang pasti bukan aku contractornya. Sebab itu aku kesini untuk menahan Pisa dari tumbang.



Al Kisah diatas hanya rekaan aku. Tapi kenapa Tower tu senget korang boleh tanya Pak Google sendiri..
Addio Pisa..

No comments:

Post a Comment